Thursday

..teNtaNG seOraNG ayaH..


kau tetap gagh melawan ombak.. kepayahan & perjuangan hidup
demi utk kebahgiaan keluargamu
Terkadang kau tersungkur
Namun..
kau tetap terus berusaha
berdiri semula
Demi untuk anak & isterimu..
Kebiasaannya bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang telah berkahwin dan mengikut suaminya tinggal di negeri lain atau sebaliknya, yang sedang bersekolah atau belajar jauh dari kedua orang tuanya.. Kerapkali hati mereka akan merasa sangat rindu dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah ayah yang penat tetap selalu bertanya pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kamu lakukan seharian?

Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan yang masih kecil. Ayah biasanya akan mengajar putri kecilnya untuk menaiki basikal. Dan jika ayah merasakan kamu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu. Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan tanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu mengayuh basikal dengan 'cool' sekali kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba. Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi bukan sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.

Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu risau sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah cakap kan! jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut. Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar bimbang akan keadaanmu..

Ketika saat seorang teman lelakimu mulai sering menelefonmu, atau datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali mengerling atau memikirkan dari jauh saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai boleh dipercaya.. Ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah bagi mu, terkadang kamu keluar melebihi waktu yang ditetapkan oleh si ayah sehingga malam, namun telah diberitahu "Jangan balik malam. Bahaya!". Oleh itu yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatir dan bimbang. Setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut. Ketika melihat puteri kecilnya pulang ke rumah sehingga hari larut malam, hati ayah akan mengeras dan memarahimu.. Sedarkah kamu, bahawa ayah amat menyayangi dirimu puteri kecilnya yang dijaga keselamatannya sejak dari kecil lagi?

Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya kerana memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa. Dan kamu harus pergi melanjutkan pengajian di tempat lain. Ayah harus melepaskanmu di bandar2. Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati. Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat. Yang ayah lakukan hanya mengesat sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang". Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain. Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

Saatnya kamu berjaya sebagai seorang mahasiswi. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu. Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya. Ayah akan sangat berhati-hati memberikan izin.. Kerana Ayah tahu.. Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

Dan akhirnya....

Saat ayah melihatmu duduk di hari persandingan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia.. Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas persandingan sebentar atau menghilangkan dirinya sedikit di dalam kelompok ramai manusia yang hadir memenuhi undangan perkahwinanmu sebentar, dan menangis, mengesat air matanya yang mengalir? Ayah menangis kerana ayah sangat gembira dan terharu, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang baik dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah susuk tubuh yang harus & selalunya terlihat kuat... Bahkan ketika dia tidak mampu menahan airmatanya jatuh dia tetap menahannya untuk tidak menangis... Dia harus terlihat tegas walaupun di saat dia ingin memanjakanmu. Dan dia adalah orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..


Wassalam;

~nida~

Tuesday

~ kaTa-kata puJanGGa ~


Do you still remember this… 

Saya sayang awak..
Jika 1 hari awk melintas jalan..
Dalam keadaan terburu-buru,, tanpa melihat kiri & kanan,
Tiba2 ada sebuah kereta lalu.. dan awk tak berkesempatan untuk mengelak..
Kebetulan saya ada di masa itu..
Sayalah orang pertama yang akan selamatkan awak..
Tolak awk ke tepi..
dan biarkan diri saya yang dilanggar oleh kereta itu..
saya sanggup korbankan nyawa saya demi awk,,

Sayang saya pd awak tidak dapat dinilai dgn kata2..
Hinggakan tiap kali awak dalam kesedihan..
Saya seperti dapat merasa kesedihan awak.. sbb itu
Bila awak sedih saya akan ada & muncul dgn tiba2..
Saya sentiasa ada untuk temankan awak..
Mengisi hari2 awak..  Menangis bersama2..
Memberi awak kata2 perangsang..
Mengesat air mata awak..

Saya sayang awak sgt2..
Bila awak sakit..
Bila awak demam.. hati saya jadi tak menentu,,
Saya akan usaha untuk carikan awak ubat..
Sentiasa saya rasa suhu badan awak..
Risau saya di buatnye..

Tiap kali birthday awak..
Tak pernah saya lupe..
Saya harap sylah org pertama yg akan wish awk..
Apatah lagi untuk menghadiahkan awk sesuatu..
Sebagai penghargaan.. sayang saya pada awak..

 Apa yg awak suruh..
Saya akan buat.. Entahlah saya pn tak tahu,,
Tak pernah saya membantah..
Apatah lagi untuk sakitkan hati awak..
Sentiasa saya pastikan awk tidur dengan lena..
Tanpa sebarang gangguan..

Tiap hari saya rase saya nak ucap,,
Saya sayang awak..
Saya suka buat awak marah..
Tapi kalau awak diam saya bimbang awak sedih..
Saya tak dapat baca apa yang awak fikirkan..
Saya takut saya tak dapat menjaga hati awak..

Walau se busy mana saya.. saya ttap pergi jenguk awak,,
Walaupun ada ketikanya saya sengaja tidak bercakap dengan awak..
Suke buat awak bimbang.. Jauh di sudut hati saya,,
Saya amat merindui awak..
video
                                                          Lagu ini sy tjukan buat awk.. =)
You said :
I love u too..
Don’t be worried after this,
I’ll care of u..
Always there for u..

Only you will be there for me..
I can only story all those thing only for you..
To listen and share all my happiness and sadness,,
promised to take care of you..

But..
If u is given 1 situation, where a lot of people ask for your help,
I think I am the last person..
 that you’ll lend your hand for help,, isn’it?

If u is surrounded by your companion,,
U will not see.. Who am I for you..
 Your promise goes like the wind.. when you have got something,
Which more better..  you’ll forget all about me,,
everything..

You never there for me..
When others try to humiliate me..
You concerned with other’s feelings,,
But never for me.. Thanks for that..
Sorry, if there a mistake I have done,
Offended you,
please forgive me..

I hope..
If u is given a moment to remember..
Never mind,, if u don’t remember all those things..
& also to forget me..
But, try to learn how to appreciate others,,
Which has being kind for you..

& now..
U have change a lot,,
The way u talk, the way u are.. is not you..
You.. that I know,,
I am always remember u.. u before this..
Might be you’ll also see I am a little bit change..
But I am still like before,, all those things is intentionally..
 so that, I’ll forget all those which make me sick!
Actually, I am never forget to wish you something,,
Through messaging,, or anything.. always remember u,,
Coz u are always in my mind..  you before this..
But I can’t.. do all those.. coz my heart feel so sad..
Sad for easily love u.. full of my heart..
Now, better off if I let you go..  go away & far from me..
Thanks for everything….

~nida~

Sunday

hiDup iNi inDah.. =)


Salam...

Td pagi ade test ES.. akhirnye.. berakhir jge test ES ni.. hmm.. tp entahla rse xsedap hati lak.. bkan ape, excited sgt menjawab kot.. smpikan terjwab bnde lain.. soklan bc.. tp tangan ni tertulis pula jwapan lain.. huhhh!! panic jg lah asenye td.. da ler slow motion menjawab n dgn berhati2nyer.. ble je bc blik soklannye.. tbe bende lain yg dye nak.. haahaha... tgok jam tinggal 20 mnit.. huhh.. alhamdulillah.. nsiblah diberikan petunjuk padaku.. huhuuu.. tp yg peliknye lah kan.. klu time last minutes ni lah idea tu dtg mencurah2.. tp malangnye.. jari2 ni lak bergetar2 nak menulis.. hahha.. takut xsempat mse... huhhh.. cuak tol ase.. tapi takut gak.. ase ape yg terlintas di kepala ni terus je daku menulisnye.. hmm.. mge2 lah betol jwapan td amin.. Alhamdulillah.. keyakinan itu perlu ada dlm dri kte.. huhuu.. wajah ibu ayah.. terbayang2 di mata.. heheh..sayang sangat2 pada keluargaku..

Lepas aje test.. daku bersama kawan2 lain berbincang mengenai soalan yg dijawab td.. hendak je diri ini lari dari perbincangan ini.. takut..huhuu.. iyelaa.. mahu xtakut bincang2 tgok2 salah ke ape yg kte jwab td mestilah takut ase.. nak dijawab balik dah xboleh.. terima ajelah dgn redha.. hee.. Dlm perbncangan tu masing2 menunjukkan pelbagai reaksi.. ade yg mngerutkan dahi dan berbagai lah.. tp ade juga yg jawapan sme jer tu.. kre bernasib baik lah (dalam hati.. ahhhh! nasiblah ade yg same jawapan dgnku skurg2nye ade jgalah org yg sme fkrannye dgn ku.. huhuu.. idaklah betol 100% tp 50% tu might be adelah.. heheh..)
Berdoa mengajar kita utuk
merendahkan diri kpd maha Pencipta
tbe2 satu suara muncul "jomlah kte berdoa semoga lecturer memeriksa kertas kte dgn murah hati n dipermudahkan kte utuk mendapatkan markah.." kata seorg kakak yg merupakan student jg di dlm kelas ku.. heee.. (hmm.. jgn terkejut.. heeee..) tidak semena2 sume kawan2 ku mengangkat tangan.. termasuklah daku.. masing2 menunjukkan muka yg penuh dgn pengharapan.. berasa insaf seketika.. di dalam dewan kuliah yg sejuk itu.. dah ler kt bwah ade mesyuarat berlangsung.. huhuu.. tapi bagus jgalah kawan2 ku ini.. berdoa bersama2.. maklumlah kaum perempuan.. bak kata lecturer ku dulu "insan yang lemah" huhuu.. beginilah kehidupan sbagai pelajar.. kdg ase ape yg kte buat itu kelakar jer.. tapi ia penting untuk membentuk diri kita menjadi seorg insan.. dan tidak lpe pada yg maha Esa yang sentiasa ada bersama kita...

Beginilah kehidupan belajar diperingkat master..huhuu.. berkawan dgn org yg lebih tua.. berbeza rase dgn peringkat degree dulu.. perbezaan umur yg sgt ketara.. kakak2 n abg2.. masing2 suka memberi nasihat kepada satu sama lain,, terutama kpada yg lebih muda.. kurang sedikit pengalamannya.. huhuu.. suke dgr akak2 ni bercerita.. n memberi nasihat.. dlm kelas ni ibarat satu family pn ade ase.. ske sgt2 heee~ kdg kelakar jge tgok.. org yg berumur ni mengikut jejak ktorg yg muda2.. hihii.. ase mcm single.. jer.,, n im very respect them so much even have family, tanggungjawab mereka besar.. n kne jge anak.. dyorg still blaja n kdg rajin drpd ktorg yg muda2 ni.. wahh.. tabikkk to u akak2... heeee.. =) n their responsibility has giving us a lot of motivation in order to wake up from our dreams.. to make it come true.. heee.. renungkanlah yer.. hmmm..

So, menuntutlah ilmu selagi terdaya.. dugaan itu xpernah lari dari kte sbagai manusia di muka bumi ini...
Allah swt akan meninggikan orang-orang yang beriman dan orang-orang yang diberi"ilmu" pengetahuan beberapa darjat dari pada orang lain
yer.. tidak dinafikan kelakuan td ibarat sekolah2 rendah dulu aje kan.. tp tidak.. mne2 pun tetap same.. igatlah Allah swt..
ia sentiasa ada bersama kita..
tp kadang kita je sbagai makhluknye yg lupa padanya.. hanya ingat pada waktu kte bersedih n ditimpa kesusahan sahaja.. tp bila gembira lupa kepadaNYA yg menghidupkan dan mematikan kita di muka bumi ini..
lalalaalal ~jom pegi sekolah~
p/s : || for the rest of our life...|| Coz Allah is always by ur side... insyaAllah you'll find your way.... (^,^)||

Friday

"Jgn Sangka air yg Tenang, Tiada Naga"..???


Salam..
pada kalian semua... heee~~ mulakan pagimu dgn senyuman yer.. heheh.. =)
jam mnunjukkan pkul 8.55 pg.. daku tbe2 terasa igin mncoret2 sedikit di blog ini, seawal pgi ini.. wlupun xlah sepagi mne.. tp slalunye waktu malam bru daku mmulakan tugas ini.. yg slalu mnjadi rutin harian.. wlupun tnpa gaji.. hehhe..

Haa.. nk taw npe tjuk kt atas tu begitu?? Owhh.. semlm daku dah prgi menonton filem yg ber title "Magika" di Jaya Jusco Bukit Raja, Klang (betol ke tmpat ni??)..dgn kawan lme.. yg siggah ke shah alam.. hmm.. bw dye g jejalan sekitar shah alam.. niat ati nk aje bw dye pg merata tempat.. tp taw ajelah daku.. mmg xsah klu sesat.. heheh.. hnye kak Jun  (housemate yg ske sgt gelakkan org.. :P) aje yg taw.. heheh sory kak Jun.. dh mention namamu disini.. hmm.. tp betul.. ble kluar aje ngan kak jun.. klu xsesat ktorg cari jalan.. mesti kne undur balik motor tu ke belakang.. hahahh.. smpi ade yg tgur ktorg..katanye"nak g mana dik?" siap beri direction lg kt ktorg.. wlupun xtnye.. hmm.. dyorg ni xtaw,, mencabar taw naik motor.. tambahan lg bru nk bgelar minah rempit.. kne la menimba ilmu dahulu.. heee.. mne taknyer tempat yg nak dituju pn cket pnye ssah namanyer xtaw.. struktur bngunan aje yg diberi info.. "bgunan berkubah 2" hmm.. sakit kot leher paling sne paling sni atas bwah.. atleast klu ade namanyer leh gak cari kt signboard huhuu.. almaklumlah.. pemandu berhemah kot.. hahahha.. last2 dpt gak bgunannye.. :D

Bangunan Sultan Idris Shah
Cantik bngunannyer.. sesuailah dgn bidang n urusan yg dilakukan di sni.. org2nyer pn sopan2 je mlayan tetamu mcm kami ni.. heee~~ tujuannye nk g byar duwit swa umah je.. tp kt situ ade bnyak urusan yang daku sempat lihat "bilik kaunseling cerai/rujuk.., nikah' hmmm.. bnyakla yg swaktu dgnnnyer.. ade yg ttup muka mnahan sbak.. yang bjalan ke hulu ke hilir.. bnyak ragam manusia di situ.. biasalah ujian Tuhan untuk kte di muka bumi ini.. tidak mengira sedih atau gembira.. sumenye hnyalah sementara.. si suami dah bjanji sehidup semati sbelum kahwin.. tp ble tibe msenye.. "sedangkan lidah lg tergigit, inikan pula suami isteri".. ble masing tidak dpat atasi atau redha dgn ujian yg diberikan.. berlakulah perkara yg Allah SWT sndiri tidak suka.. iaitu perceraian.. segalanya perlu diterima dgn pasrah..

ok... berbalik kpd cerita tjuk kita di atas ye kalian.. kalian?? r u there?? ok.. Best jgakla.. filem ni. tambahan pula pelakon yg membintangi filem ni terdiri drpd artis terkenal.. cntohnye, ziana zain, diana danielle, mawi, m nasir & ramai lg.. n cerita dye jg berbentuk musical.. jalan cerita pulak bertemakan alam fantasi.. ala2 cite dongeng gitu..(mmg favouriteku klu cte fantasi ni daku suke.. xkrelah melayu, english ke ape ke ske sgt..) 

Filem Magika
Tp ble di amati perlahan2.. jln cerita ni sedih jg.. ttg ibu yg snggup berkorban utuk selamatkan anaknyer yg menghidap sakit kronik.. tp hanya boleh diselamatkan melalui pemindahan buah pinggang ibu kpd si anak..
hmm.. begitulah.. tp disulami dgn lawak.. dan nyanyian... maklum ajelah KRU group.. mesti ade nyanyi2.. pastu digarap (wah.. first time gne bhasa ni.. hee) dgn penggunaan teknologi, alam fantasi itu dilihat amat cantik dan unik.. ok.. mngenai tjuk kte td.. iaitu jgn sangka air yg tenang tiada naga tu di sebut oleh mawi.. dlm cte tu.. ntahlah dlm bnyak2 perkataan.. bnde tu je yg bermain di fkiran.. rse lawak.. ble.. naga itu rupanya dilakonkan oleh m nasir.. hahah.. :D heee~jd watak jahat.. tp ramai taw mak cik yg tgok cte tu sekali ngan kami.. excited sgguh dyorg lbih, bbnding kami.. hahhaa.. tp enjoy laa.. hahahha..

                                        ****************************************

Bila smpai aje ke rumah.. tbe2 daku terfikir mngenai kata2nya yg bnyak erti sbenarnye.. ::: Jangan sangka air yg tenang tiada naga ::: hmm.. berkait dgn khidupan sharian kte.. ssah utuk kte describe seseorg itu.. expectation luaran xmencerminkan apa sebenarnya di dlmnya.. bgaimanakah seseorg itu.. smetimes beza usia seseorg itu, membezakan pandangan seseorg terhadap org lain.. jgn sangka diam2 seseorang itu baiknya meliputi di luaran & di dlm.. tetapi diam2 seseorg itu bila ia mula bersuara.. amat pedih panahan kata2nya.. yaa.. bersasterawan pula kita.. hehheee... pndai juga daku ini berkata2 eak.. hehehe.. :p xpe2.. smetimes puji diri sendiri.. bcoz kte kne syangi dri kte.. hargai dri kte.. ini tidak syg org hinggakan dri sendri merana waaaa.. hehehehe... tp betul.. org yg diam ni kan.. dye tahan aje mase nak mluahkan sgalanyer.. tp ble dye da start bersuara.. hati2 lah ia amat marabahaya.. hehehe..

oklah, smpi d sni sje.. perbicaraan kte pd hari ini... lpas ni nk wat project.. g umah kak shima jap.. hmm.. xabis wat bnde ni bosan daa.. ase hati ni dah mcm berlari2 nak blik kpg.. huhuu.. sbar yer nida.. 'ape nk jd jd lah.. ape ku peduli?? sgalanya mesti settle ok.. 
tata u all.. mge hari ini memberi kte seribu keindahan n kenagan yg bermakna..

p/s : Semalam Berlalu|| Esok Menanti ||Ku Lalui Hari Ini Sebaikbaiknya || Moga Semalam Kan Terukir Seindah Mungkin || Kerana Esok Tidak Menjanjikan Seharum Lavendar || Dan Sesuci Mawar Putih Catatan Sekadar Pengisi Ruang Waktu Sebelum daku Kembali ||

salam..
~nida~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

miNe.. Life.. futuRe.. Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez