Thursday

..teNtaNG seOraNG ayaH..


kau tetap gagh melawan ombak.. kepayahan & perjuangan hidup
demi utk kebahgiaan keluargamu
Terkadang kau tersungkur
Namun..
kau tetap terus berusaha
berdiri semula
Demi untuk anak & isterimu..
Kebiasaannya bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang telah berkahwin dan mengikut suaminya tinggal di negeri lain atau sebaliknya, yang sedang bersekolah atau belajar jauh dari kedua orang tuanya.. Kerapkali hati mereka akan merasa sangat rindu dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah ayah yang penat tetap selalu bertanya pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kamu lakukan seharian?

Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan yang masih kecil. Ayah biasanya akan mengajar putri kecilnya untuk menaiki basikal. Dan jika ayah merasakan kamu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu. Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan tanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu mengayuh basikal dengan 'cool' sekali kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba. Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi bukan sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.

Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu risau sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah cakap kan! jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut. Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar bimbang akan keadaanmu..

Ketika saat seorang teman lelakimu mulai sering menelefonmu, atau datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali mengerling atau memikirkan dari jauh saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai boleh dipercaya.. Ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah bagi mu, terkadang kamu keluar melebihi waktu yang ditetapkan oleh si ayah sehingga malam, namun telah diberitahu "Jangan balik malam. Bahaya!". Oleh itu yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatir dan bimbang. Setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut. Ketika melihat puteri kecilnya pulang ke rumah sehingga hari larut malam, hati ayah akan mengeras dan memarahimu.. Sedarkah kamu, bahawa ayah amat menyayangi dirimu puteri kecilnya yang dijaga keselamatannya sejak dari kecil lagi?

Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya kerana memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa. Dan kamu harus pergi melanjutkan pengajian di tempat lain. Ayah harus melepaskanmu di bandar2. Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati. Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat. Yang ayah lakukan hanya mengesat sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang". Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain. Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

Saatnya kamu berjaya sebagai seorang mahasiswi. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu. Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya. Ayah akan sangat berhati-hati memberikan izin.. Kerana Ayah tahu.. Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

Dan akhirnya....

Saat ayah melihatmu duduk di hari persandingan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia.. Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas persandingan sebentar atau menghilangkan dirinya sedikit di dalam kelompok ramai manusia yang hadir memenuhi undangan perkahwinanmu sebentar, dan menangis, mengesat air matanya yang mengalir? Ayah menangis kerana ayah sangat gembira dan terharu, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang baik dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah susuk tubuh yang harus & selalunya terlihat kuat... Bahkan ketika dia tidak mampu menahan airmatanya jatuh dia tetap menahannya untuk tidak menangis... Dia harus terlihat tegas walaupun di saat dia ingin memanjakanmu. Dan dia adalah orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..


Wassalam;

~nida~

Tuesday

~ kaTa-kata puJanGGa ~


Do you still remember this… 

Saya sayang awak..
Jika 1 hari awk melintas jalan..
Dalam keadaan terburu-buru,, tanpa melihat kiri & kanan,
Tiba2 ada sebuah kereta lalu.. dan awk tak berkesempatan untuk mengelak..
Kebetulan saya ada di masa itu..
Sayalah orang pertama yang akan selamatkan awak..
Tolak awk ke tepi..
dan biarkan diri saya yang dilanggar oleh kereta itu..
saya sanggup korbankan nyawa saya demi awk,,

Sayang saya pd awak tidak dapat dinilai dgn kata2..
Hinggakan tiap kali awak dalam kesedihan..
Saya seperti dapat merasa kesedihan awak.. sbb itu
Bila awak sedih saya akan ada & muncul dgn tiba2..
Saya sentiasa ada untuk temankan awak..
Mengisi hari2 awak..  Menangis bersama2..
Memberi awak kata2 perangsang..
Mengesat air mata awak..

Saya sayang awak sgt2..
Bila awak sakit..
Bila awak demam.. hati saya jadi tak menentu,,
Saya akan usaha untuk carikan awak ubat..
Sentiasa saya rasa suhu badan awak..
Risau saya di buatnye..

Tiap kali birthday awak..
Tak pernah saya lupe..
Saya harap sylah org pertama yg akan wish awk..
Apatah lagi untuk menghadiahkan awk sesuatu..
Sebagai penghargaan.. sayang saya pada awak..

 Apa yg awak suruh..
Saya akan buat.. Entahlah saya pn tak tahu,,
Tak pernah saya membantah..
Apatah lagi untuk sakitkan hati awak..
Sentiasa saya pastikan awk tidur dengan lena..
Tanpa sebarang gangguan..

Tiap hari saya rase saya nak ucap,,
Saya sayang awak..
Saya suka buat awak marah..
Tapi kalau awak diam saya bimbang awak sedih..
Saya tak dapat baca apa yang awak fikirkan..
Saya takut saya tak dapat menjaga hati awak..

Walau se busy mana saya.. saya ttap pergi jenguk awak,,
Walaupun ada ketikanya saya sengaja tidak bercakap dengan awak..
Suke buat awak bimbang.. Jauh di sudut hati saya,,
Saya amat merindui awak..
                                                          Lagu ini sy tjukan buat awk.. =)
You said :
I love u too..
Don’t be worried after this,
I’ll care of u..
Always there for u..

Only you will be there for me..
I can only story all those thing only for you..
To listen and share all my happiness and sadness,,
promised to take care of you..

But..
If u is given 1 situation, where a lot of people ask for your help,
I think I am the last person..
 that you’ll lend your hand for help,, isn’it?

If u is surrounded by your companion,,
U will not see.. Who am I for you..
 Your promise goes like the wind.. when you have got something,
Which more better..  you’ll forget all about me,,
everything..

You never there for me..
When others try to humiliate me..
You concerned with other’s feelings,,
But never for me.. Thanks for that..
Sorry, if there a mistake I have done,
Offended you,
please forgive me..

I hope..
If u is given a moment to remember..
Never mind,, if u don’t remember all those things..
& also to forget me..
But, try to learn how to appreciate others,,
Which has being kind for you..

& now..
U have change a lot,,
The way u talk, the way u are.. is not you..
You.. that I know,,
I am always remember u.. u before this..
Might be you’ll also see I am a little bit change..
But I am still like before,, all those things is intentionally..
 so that, I’ll forget all those which make me sick!
Actually, I am never forget to wish you something,,
Through messaging,, or anything.. always remember u,,
Coz u are always in my mind..  you before this..
But I can’t.. do all those.. coz my heart feel so sad..
Sad for easily love u.. full of my heart..
Now, better off if I let you go..  go away & far from me..
Thanks for everything….

~nida~

Sunday

hiDup iNi inDah.. =)


Salam...

Td pagi ade test ES.. akhirnye.. berakhir jge test ES ni.. hmm.. tp entahla rse xsedap hati lak.. bkan ape, excited sgt menjawab kot.. smpikan terjwab bnde lain.. soklan bc.. tp tangan ni tertulis pula jwapan lain.. huhhh!! panic jg lah asenye td.. da ler slow motion menjawab n dgn berhati2nyer.. ble je bc blik soklannye.. tbe bende lain yg dye nak.. haahaha... tgok jam tinggal 20 mnit.. huhh.. alhamdulillah.. nsiblah diberikan petunjuk padaku.. huhuuu.. tp yg peliknye lah kan.. klu time last minutes ni lah idea tu dtg mencurah2.. tp malangnye.. jari2 ni lak bergetar2 nak menulis.. hahha.. takut xsempat mse... huhhh.. cuak tol ase.. tapi takut gak.. ase ape yg terlintas di kepala ni terus je daku menulisnye.. hmm.. mge2 lah betol jwapan td amin.. Alhamdulillah.. keyakinan itu perlu ada dlm dri kte.. huhuu.. wajah ibu ayah.. terbayang2 di mata.. heheh..sayang sangat2 pada keluargaku..

Lepas aje test.. daku bersama kawan2 lain berbincang mengenai soalan yg dijawab td.. hendak je diri ini lari dari perbincangan ini.. takut..huhuu.. iyelaa.. mahu xtakut bincang2 tgok2 salah ke ape yg kte jwab td mestilah takut ase.. nak dijawab balik dah xboleh.. terima ajelah dgn redha.. hee.. Dlm perbncangan tu masing2 menunjukkan pelbagai reaksi.. ade yg mngerutkan dahi dan berbagai lah.. tp ade juga yg jawapan sme jer tu.. kre bernasib baik lah (dalam hati.. ahhhh! nasiblah ade yg same jawapan dgnku skurg2nye ade jgalah org yg sme fkrannye dgn ku.. huhuu.. idaklah betol 100% tp 50% tu might be adelah.. heheh..)
Berdoa mengajar kita utuk
merendahkan diri kpd maha Pencipta
tbe2 satu suara muncul "jomlah kte berdoa semoga lecturer memeriksa kertas kte dgn murah hati n dipermudahkan kte utuk mendapatkan markah.." kata seorg kakak yg merupakan student jg di dlm kelas ku.. heee.. (hmm.. jgn terkejut.. heeee..) tidak semena2 sume kawan2 ku mengangkat tangan.. termasuklah daku.. masing2 menunjukkan muka yg penuh dgn pengharapan.. berasa insaf seketika.. di dalam dewan kuliah yg sejuk itu.. dah ler kt bwah ade mesyuarat berlangsung.. huhuu.. tapi bagus jgalah kawan2 ku ini.. berdoa bersama2.. maklumlah kaum perempuan.. bak kata lecturer ku dulu "insan yang lemah" huhuu.. beginilah kehidupan sbagai pelajar.. kdg ase ape yg kte buat itu kelakar jer.. tapi ia penting untuk membentuk diri kita menjadi seorg insan.. dan tidak lpe pada yg maha Esa yang sentiasa ada bersama kita...

Beginilah kehidupan belajar diperingkat master..huhuu.. berkawan dgn org yg lebih tua.. berbeza rase dgn peringkat degree dulu.. perbezaan umur yg sgt ketara.. kakak2 n abg2.. masing2 suka memberi nasihat kepada satu sama lain,, terutama kpada yg lebih muda.. kurang sedikit pengalamannya.. huhuu.. suke dgr akak2 ni bercerita.. n memberi nasihat.. dlm kelas ni ibarat satu family pn ade ase.. ske sgt2 heee~ kdg kelakar jge tgok.. org yg berumur ni mengikut jejak ktorg yg muda2.. hihii.. ase mcm single.. jer.,, n im very respect them so much even have family, tanggungjawab mereka besar.. n kne jge anak.. dyorg still blaja n kdg rajin drpd ktorg yg muda2 ni.. wahh.. tabikkk to u akak2... heeee.. =) n their responsibility has giving us a lot of motivation in order to wake up from our dreams.. to make it come true.. heee.. renungkanlah yer.. hmmm..

So, menuntutlah ilmu selagi terdaya.. dugaan itu xpernah lari dari kte sbagai manusia di muka bumi ini...
Allah swt akan meninggikan orang-orang yang beriman dan orang-orang yang diberi"ilmu" pengetahuan beberapa darjat dari pada orang lain
yer.. tidak dinafikan kelakuan td ibarat sekolah2 rendah dulu aje kan.. tp tidak.. mne2 pun tetap same.. igatlah Allah swt..
ia sentiasa ada bersama kita..
tp kadang kita je sbagai makhluknye yg lupa padanya.. hanya ingat pada waktu kte bersedih n ditimpa kesusahan sahaja.. tp bila gembira lupa kepadaNYA yg menghidupkan dan mematikan kita di muka bumi ini..
lalalaalal ~jom pegi sekolah~
p/s : || for the rest of our life...|| Coz Allah is always by ur side... insyaAllah you'll find your way.... (^,^)||

Friday

"Jgn Sangka air yg Tenang, Tiada Naga"..???


Salam..
pada kalian semua... heee~~ mulakan pagimu dgn senyuman yer.. heheh.. =)
jam mnunjukkan pkul 8.55 pg.. daku tbe2 terasa igin mncoret2 sedikit di blog ini, seawal pgi ini.. wlupun xlah sepagi mne.. tp slalunye waktu malam bru daku mmulakan tugas ini.. yg slalu mnjadi rutin harian.. wlupun tnpa gaji.. hehhe..

Haa.. nk taw npe tjuk kt atas tu begitu?? Owhh.. semlm daku dah prgi menonton filem yg ber title "Magika" di Jaya Jusco Bukit Raja, Klang (betol ke tmpat ni??)..dgn kawan lme.. yg siggah ke shah alam.. hmm.. bw dye g jejalan sekitar shah alam.. niat ati nk aje bw dye pg merata tempat.. tp taw ajelah daku.. mmg xsah klu sesat.. heheh.. hnye kak Jun  (housemate yg ske sgt gelakkan org.. :P) aje yg taw.. heheh sory kak Jun.. dh mention namamu disini.. hmm.. tp betul.. ble kluar aje ngan kak jun.. klu xsesat ktorg cari jalan.. mesti kne undur balik motor tu ke belakang.. hahahh.. smpi ade yg tgur ktorg..katanye"nak g mana dik?" siap beri direction lg kt ktorg.. wlupun xtnye.. hmm.. dyorg ni xtaw,, mencabar taw naik motor.. tambahan lg bru nk bgelar minah rempit.. kne la menimba ilmu dahulu.. heee.. mne taknyer tempat yg nak dituju pn cket pnye ssah namanyer xtaw.. struktur bngunan aje yg diberi info.. "bgunan berkubah 2" hmm.. sakit kot leher paling sne paling sni atas bwah.. atleast klu ade namanyer leh gak cari kt signboard huhuu.. almaklumlah.. pemandu berhemah kot.. hahahha.. last2 dpt gak bgunannye.. :D

Bangunan Sultan Idris Shah
Cantik bngunannyer.. sesuailah dgn bidang n urusan yg dilakukan di sni.. org2nyer pn sopan2 je mlayan tetamu mcm kami ni.. heee~~ tujuannye nk g byar duwit swa umah je.. tp kt situ ade bnyak urusan yang daku sempat lihat "bilik kaunseling cerai/rujuk.., nikah' hmmm.. bnyakla yg swaktu dgnnnyer.. ade yg ttup muka mnahan sbak.. yang bjalan ke hulu ke hilir.. bnyak ragam manusia di situ.. biasalah ujian Tuhan untuk kte di muka bumi ini.. tidak mengira sedih atau gembira.. sumenye hnyalah sementara.. si suami dah bjanji sehidup semati sbelum kahwin.. tp ble tibe msenye.. "sedangkan lidah lg tergigit, inikan pula suami isteri".. ble masing tidak dpat atasi atau redha dgn ujian yg diberikan.. berlakulah perkara yg Allah SWT sndiri tidak suka.. iaitu perceraian.. segalanya perlu diterima dgn pasrah..

ok... berbalik kpd cerita tjuk kita di atas ye kalian.. kalian?? r u there?? ok.. Best jgakla.. filem ni. tambahan pula pelakon yg membintangi filem ni terdiri drpd artis terkenal.. cntohnye, ziana zain, diana danielle, mawi, m nasir & ramai lg.. n cerita dye jg berbentuk musical.. jalan cerita pulak bertemakan alam fantasi.. ala2 cite dongeng gitu..(mmg favouriteku klu cte fantasi ni daku suke.. xkrelah melayu, english ke ape ke ske sgt..) 

Filem Magika
Tp ble di amati perlahan2.. jln cerita ni sedih jg.. ttg ibu yg snggup berkorban utuk selamatkan anaknyer yg menghidap sakit kronik.. tp hanya boleh diselamatkan melalui pemindahan buah pinggang ibu kpd si anak..
hmm.. begitulah.. tp disulami dgn lawak.. dan nyanyian... maklum ajelah KRU group.. mesti ade nyanyi2.. pastu digarap (wah.. first time gne bhasa ni.. hee) dgn penggunaan teknologi, alam fantasi itu dilihat amat cantik dan unik.. ok.. mngenai tjuk kte td.. iaitu jgn sangka air yg tenang tiada naga tu di sebut oleh mawi.. dlm cte tu.. ntahlah dlm bnyak2 perkataan.. bnde tu je yg bermain di fkiran.. rse lawak.. ble.. naga itu rupanya dilakonkan oleh m nasir.. hahah.. :D heee~jd watak jahat.. tp ramai taw mak cik yg tgok cte tu sekali ngan kami.. excited sgguh dyorg lbih, bbnding kami.. hahhaa.. tp enjoy laa.. hahahha..

                                        ****************************************

Bila smpai aje ke rumah.. tbe2 daku terfikir mngenai kata2nya yg bnyak erti sbenarnye.. ::: Jangan sangka air yg tenang tiada naga ::: hmm.. berkait dgn khidupan sharian kte.. ssah utuk kte describe seseorg itu.. expectation luaran xmencerminkan apa sebenarnya di dlmnya.. bgaimanakah seseorg itu.. smetimes beza usia seseorg itu, membezakan pandangan seseorg terhadap org lain.. jgn sangka diam2 seseorang itu baiknya meliputi di luaran & di dlm.. tetapi diam2 seseorg itu bila ia mula bersuara.. amat pedih panahan kata2nya.. yaa.. bersasterawan pula kita.. hehheee... pndai juga daku ini berkata2 eak.. hehehe.. :p xpe2.. smetimes puji diri sendiri.. bcoz kte kne syangi dri kte.. hargai dri kte.. ini tidak syg org hinggakan dri sendri merana waaaa.. hehehehe... tp betul.. org yg diam ni kan.. dye tahan aje mase nak mluahkan sgalanyer.. tp ble dye da start bersuara.. hati2 lah ia amat marabahaya.. hehehe..

oklah, smpi d sni sje.. perbicaraan kte pd hari ini... lpas ni nk wat project.. g umah kak shima jap.. hmm.. xabis wat bnde ni bosan daa.. ase hati ni dah mcm berlari2 nak blik kpg.. huhuu.. sbar yer nida.. 'ape nk jd jd lah.. ape ku peduli?? sgalanya mesti settle ok.. 
tata u all.. mge hari ini memberi kte seribu keindahan n kenagan yg bermakna..

p/s : Semalam Berlalu|| Esok Menanti ||Ku Lalui Hari Ini Sebaikbaiknya || Moga Semalam Kan Terukir Seindah Mungkin || Kerana Esok Tidak Menjanjikan Seharum Lavendar || Dan Sesuci Mawar Putih Catatan Sekadar Pengisi Ruang Waktu Sebelum daku Kembali ||

salam..
~nida~

Monday

KeNanGan TeriNDaH..


Salam pada kalian semua..

Hatiku tiba2 terusik mendgr lagu disenarai blogku yang dinyanyikan oleh kump Nice-Delusi ummi.. Lantas ku mencari videonye.. spaya dpt bkongsi bsama kalian..
Tentu kalian pernah melalui memori silam kan.. memori silam yang sukar untuk dilupakan.. tambahan lagi sesuatu yang amat mnyedihkan.. hmm.. entahlah malam ini terasa ingin menceritakan kesdihan yang terbuku lama di hati berkaitan dengan insan yang amat ku disayangi..
 iaitu ibu.. Sukar untuk ku ceritakan hal ini kepada rakan2ku.. melainkan mereka adalah teman rapat yang hanya mngetahuinya..


~ Nice - Delusi Ummi ~


Segalanya mungkin hambar.. semngat ku kian runtuh bila mana orang yang bersama kita selama ini sudah tiada.. kembali kepadaNYA selamanya.. kepada yang maha Esa.. terutamanya pada insan yang bergelar ibu.. insan amat kita sayangi.. dari kecil sentiasa bersama kita.. menegur yang salah.. memberi semangat apabila kita jatuh atau bangun.. sentiasa tersenyum even kesalahan kita itu berat.. Tetapi nasihat dengan tutur kata yang lembut..

Semasa kecil.. pernahkah kite tahu bagaimana mereka menjaga kita.. kdang tidak tidur malam.. tidak lena dibuai mimpi.. menjaga anak yang tidak mengerti apakah itu nyamuk.. tidak dibiarkan walau seinci mulut nyamuk itu menyentuh kulit anaknya yang msih kecil.. Pernahkah dye melenting ble anak kecilnye menangis meminta susu? Tiada.. ttapi diusap dengan penuh lembut anak itu..

Pemergian ibu menyahut seruan ilahi.. Tanggal 8 Februari 2003.. bersamaan hari jumaat.. menjadi hari yang amat sukar untuk dilupakan tetapi sentiasa tergambar di fikiran setiap peristiwa yang berlaku.. setiap detik setiap saat wajah ibu sentiasa hadir.. kadang terngiang2 suara ibu ditelingaku.. setitis air mata jatuh.. mengenangkan ibu yang makin lama makin jauh dari hidupku.. Pada masa itu umurku hanya belasan tahun, seigt ku dlm tingkatan 3, menghadapi peperiksaan PMR.. hubunganku dgn ibu amat rpat berbanding ayah.. barangkali menjadi anak bongsu dari 12 ahli keluargaku.. menjadikan daku amat manja dengan ibu..

Sebelum ini ibu mmg mghidapi skit diabetis dan buah pingang.. dan kerap msuk wad.. akibat pengsan, dan juga pernah menjalani operation buah pingang kerana tidak berfungsi semasa aku masih kecil lagi.. mungkin umur ibu pnjg.. jangkaan doctor yg mngatakan pesakit yg mempunyai sebelah shja buah pinggang spt ibu hanya mempunyai jangka hyat 2 or 3 thun.. Alhamdulillah.. ibu msih sihat dan berada disampingku sehinggalah aku menjangkau usia remaja.. Syukur kepada Allah kerana memberi ku peluang utk menikmati kasih syg ibu walaupun hanya seketika..

Tiba pada saat itu, ibu tiba2 mengalami sakit pada bahagian bwah perut.. sukar baginya untuk membuang air kecil, sampai satu tahap ibu tiada selera makan.. muka ibu nmpak pucat namun ibu ttap tidak mengambil serius.. sakit ibu ditahan seorang diri tanpa pengetahuan anak2 dan suami.. sehinggalah beberapa hari ibu tidak dpat membuang air kecil.. namun ibu bertindak mendiamkan diri.. Masih ku igt lagi.. Even ibu sakit, tanggungjawab seorang ibu tidak pernah dilupakan seawal jam 5 pagi ibu ttap bngun untuk mnyediakan sarapan pagi utk suami dan anak2nye dan juga solat sunat… hmm.. mulianye hati ibu..

Suatu hari ibu hanya dapt mnyiapkan air minuman shaja.. Pada waktu itu daku perasan bhawa ibu sakit.. Seserius mana skit yg ibu alami, ibu ttap juga mnyediakan srapan, wlupun hnya sejag air teh.. mngalir airmataku laju mngenangkan jasa seorang ibu.. ibu tidak dpt bngun.. perlu dipapah untuk bgun.. Ku igt lg kata2 ibu semasa daku memapahnyer bile mulutnye merasa loya n muntah.. ibu ckap “beginilah klu dh tua.. sanggup ke anak2 menjaga bila ibubapanye sakit.. melihat kesakitan mereka” aku diam.. dlm hati ku amati kata2 ibu.. hatiku terasa sayu.. aku fhm maksud ibu.. barangkali ibu xnak ssahkan anaknye utk menjaganye bila dia skit.. begitulah ibuku.. segala masalah sering dipendamnye seorg diri.. tidak mahu menyusahkan anak2.. baiknye hati ibu..

Keesokan harinye, ibu dibawa ke hospital.. beberapa hari ibu di wad biasa yg dijaga oleh kakak.. kemudian ibu dimasukkan ke wad icu, menandakan skit ibu amat serius.. Daku yang berada di sekolah dibawa pulang oleh abg, utuk melihat ibu di hospital.. Daku masuk ke wad ibu.. ibu terbaring di atas katil kelihatan lesu, sambil mulutnya bergetar menahan skit.. Amat terkejut ku rasakan bila ibu kulihat tidak lagi mengenaliku.. ibu ku lihat lemah.. memandangku tidak seperti pndangannya sebelum ini.. tidak lagi ku dgr sapaan lembutnya memanggil namaku.. Ayah memberitahuku bahawa doctor telah menebuk bahagian bwah perut ibu untuk membuang bahan kumuh ibu yang bertakung.. akibat tidak boleh di keluarkan secara normal.. Ibu menjerit.. dan darah terpancut.. Setelah selesai pembedahan, pada petang itu.. doctor mnyuruh abah membawa ibu balik.. Sangkaanku ibu dah pulih.. Tetapi tidak.. Rupanya ibu tidak dpt lg diselamatkan.. ibu hanya tinggal nyawa2 ikan.. doctor suruh bacakan yassin untuk ibu.. kerana keadaan ibu sudah kritikal..

Malam itu, hari khamis malam jumaat.. ketika kami bersiap2 utk majlis bacaan yassin utk ibu di rumah.. Ketika menunggu abah membawa pulang ibu ke rumah.. Kakak telefon mengatakan ibu sudah tiada.. Ibu sudah kembali ke Rahmatullah.. Dunia ini ku rasakan gelap.. airmata tidak mampu lagi keluar.. hatiku amat pedih ku rasakan.. Ketika itu segala kenangan bersama ibu terlintas di fikiranku.. senyuman ibu.. suara ibu.. usapan lembut ibu ku terasa.. segalanya xmngkin ku rasakan lagi.. Bagaimana mungkin aku hidup tanpa ibu.. ku xbleh hdup tanpamu ibu.. Hinggakan ku terasa hidupku seperti tiada  makna lagi.. Seluruh ahli keluargaku berpelukan sesama sndri.. Kakakku memelukku erat.. smbil memberiku kata2 semangat.. namun sgalanya bgai tidak bermakna lagi bgku.. Hatiku sayu menangisi pemergian ibu tercinta.. Tiada lagi tempatku bermanja.. Tiada lagi tempat untuk ku curahkan kasih sygku.. Tiada lagi senyuman yang terukir melihat kejayaan anak mu ini.. Musnah sgala impianku untuk memberi segulung ijazah kpadamu ibu.. Moga2 ibu ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman.. begitu jua kepada arwah abgku.. Amin.. Amin Ya Rabbal Alamin..
Ibu...
 Kenangan bersama ibu.. ku abadikan sbg knangan yg terindah dlm hidupku..


Kepada kalian yg masih mepunyai ibu.. hargailah insan tersebut.. kerana masa yg ada ini terlalu singkat untuk  membalas sgala jasa mereka yg tdk ternilai itu.. Tangisan n Penyesalan yg tggal tiada bguna lg jika mereka sdah tiada.. 
Wassalam..


p/s : ||kesedihan itu akan teruBat..|hati akan tenang..|dgn memBeri kegembiraaN kpd org Lain|senyuMan seseorang..|bila kita sentiaSa ada di saaT orang lain memerlukaN..|| =)

~nida~

Tuesday

CinTa iLaHi...


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..


Ya allah..
Jika aku jatuh cinta,
Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu,
Agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMU..


Ya Muhaimin..
Jika aku jatuh hati,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu,
Agar aku tidak terjatuh ke dalam jurang cinta nafsu..


Ya Rabbana..
Jika aku jatuh hati,
Jagalah hatiku padanya,
Agar tidak berpaling daripada hatiku..


Ya Rabbul Izzati..
Jika aku rindu,
Rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu..


Ya Allah..
Jika aku mencintai cinta kekasihMu,
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam
terakhirMu..


Ya Allah..
Jika aku jatuh hati pada kekasihMU,
Jangan biarkan aku terlatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia
kepadaMu..


Ya Allah..
Jika Kau halalkan aku merindui kekasihMU,
jangan biarkan aku melampaui batas,
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMU..
Renungilah..
                 **********************************

Sahabat..
Andai dirimu bercinta..
Janganlah biarkan cinta itu menawan dirimu.. Tapi biarkanlah dirimu menawan cinta itu..
Janganlah musnahkan dirimu kerana cinta..
Kerana ia takkan menjanjikan apa-apa kebahagiaan walau sekuat manapun cinta tersebut..
Serahkan dirimu sepenuhnya kepada Allah..
nescaya..
Dia akan menemukan dirimu dengan cinta insan yang membawa kebahagiaan kepadamu..
dunia dan akhirat..
Andai tiada siapa untukmu.. Yakinlah Allah tetap sayangkanmu
dan cintakanNYA tidak akan sesekali mngecewakan dirimu
selama-lamanya..

~nida~

Sunday

haVe FuNn.. :-)


alhamdulillah..
akhirnye test enterprise system yang ku nntikan selesai sudah di jwab hari ini..
banyak expectation yang ku dan housemate yang bernama kak jun ni buat malam tadi tentangsoalan yang bakal keluar.. huhuu.. investigate pnye investigate ktorg mndpat tahu 8 soalan yang bakal keluar..
hmm.. cuak benor ase.. notes belum habis ditelaah.. lecturer ckap 4 tp yg telah disiasat berjumlah 8.. argghhh.. gi mana ini.. huhh.. xpe nida pasrah aje yer.. (dalam hati ape nk jadi jadilah.. hahah.. itulah kata2 semangat yg sentiasa lahir dibibirku bila rase diri ni di selubungi pelbagai tanda tnya.. hari dah nak pagi.. nota tak habis2 lagi di baca..

Dari berbuka ke shur.. dari shur ke pagi hinggga mata ni xdpt nk dilelapkan
tengoklah mata panda tu macam mane.. O-O
Ase da mcm jd mata panda da.. huhuuu..


Sampai aje waktu exam ktorg yg diadakan di lecture hall.. masing menunjukkan berbagai ragam.. bile lihat je kertas soalan huhuu.. jumlah soalan hanyelah 3.. bibir da mngukirkan senyuman hmm.. sangkaan ktorg salah belaka!! huhuu..
tapi dalam hati.. mge2.. soalannyer senang.. hmm.. kesimpulannyer,, blehla jwab..
yang penting test da abis heheh.. tp ini cume test 1,, lpas ni ade lagi test.. huhuu.. bkan ape.. study in master level takde final.. marks is focusing on our test and other asessments.. hmmm... itu yang mnyebabkan ktorg cuak.. hahhah..
~gud luck to all~~:)
anyway wish gud of luck to all of my frens..






ok.. ready 2 enjoy.. have funn..!! heeee~~ :)

 *******************************
Balik aje rumah dah plan dgn housemate nk ganti blik tdo malam tadi yang tak ckup.. hehehee.. biasalah.. benda lain takpe.. hihiiii... actually cian kt badan ni coz dye memerlukan rehat yang secukupnyer jgak kan.. heeeee~~
tapi sebenarnyer benda lain yang dibuat.. nak tahu ape??
i like to show u my collection that i have get from a special person.. teetttt.!!. xtahulah spekan orangnye..
but it..


**inilah bendenyer... (thanks awk.... (- _*)Y..)
 really make me touch n sometimes give me some spirit even that person do not know that huhuu.. :)
juz want to appreciate it... ok... (^,^)...
Sometimes my heart feel so strees with my environments.. situation that sometimes make me think about some of words..
yang berbunyi...

"jgn tggalkn org yg kita syg utk org yg kita suka krn org yg kita
 suka akn tgglkn kita utk org yg mrk syg,,jgncuba dptkn apa
 yg kita syg tp syglah dgn apa yg kita ada"
So appreciate lah orang yang sayang pada diri kita..tidak mengira lah kpd coupling.. but friends might also.. kte kne pandai mncari kawan2 yang sanggup bersama kita mengharungi susah senang bersama.. bukan kwan yang mudah meninggalkan kita bila kita ditimpa kesusahan atau bila mereka berjumpa dengan orang yang lain yang lebih baik dari kte.. tetapi seorang yang boleh menerima kelemahan dan kekurangn diri kite seadanyer..
renung2kan lah yer kalian..

Baiklah asenyer smpi disini sahaja.. tilam dah mula memanggil2 daku untuk bersamanyer huhuu.. mata pun telah layu.. so berbuat baiklah kepada orang yang berbuat baik pada diri kite yer~~~
wassalam..
~nida~





Monday

lalalalaa~~~... (^_^)


Alhamdulillah..
syukur ke hadrat ilahi.. hari ni merupakan hari yang ke 6 umat islam berpuasa..
semalam bru sampai ke shah alam.. eeiii.. seronok giler lpas bbuka puasa bersama family semasa cuti hujung minggu,,, rase mcm nk blik je stiap kali cuti.. huhuu..
tp xbleh nida.. nxt week test mnanti kamu taw...

hmmm.. test enterprise system.. rse mcm ssah je soalan yg bkal keluar nti.. huhuu.. open book lak tu.. tntu soalannyer general.. xde dlm bku.. lecturer plak sruh dbawanyer buku.. xpelah kan.. mungkin ade keyword2 yg kte tgok je dlm buku tu kte akan teringat blik sedikit sebanyak ape yg lecturer ajar.. huhuuu...
semalam xsempat nk coret2 kt blog ni.. cz blik aje dr kpg semalam terus je rebahkan dri diatas tilam yg kurasakan sungguh empuk walaupun xdelah seempuk mana.. huhuu..
tp tahu ajelah kan di bulan puasa ni.. letak aje badan terus terlena di buai mimpi..

tak tahulah bende ape yg memberatkan kelopak mata ni... huhuuu..
semalam sampai agak awal jgakla.. sampai aje kt bilik terus aje dapatkan 'cik tak' huhuu...
rindu asenyer selama 4 hari tak memeluk 'cik tak' huhuuu..
kalian nak tahu spe 'cik tak' ??? heeee~~~ dielah peneman setiaku.. tak jemu mendengar segala masalah yang dihadapi.. thanks 'cik tak'.. =)

inilah dye peneman setiaku namanyer 'cik tak'  huhuuu.. =)

even cik tak xpernah memberi respon.. tetapi die xpernah menolak segala luahan hati ini.. die sentiasa bersama diriku di waktu susah n senang...
dan mengembirakan hari-hari sepi dan sunyiku... heheh.. jiwang lak.. heeeee~~~ :p

hmm.. mlm ni planning daku nk membuat assignment hci yg tak disiapkan lagi.. huhuu.. janji nk buat masa blik kpg aritu tapi tertangguh jg.. tak tahu lah.. blik kpg mesti sume keje yg nk dibuat mesti tertangguh.. hehee.. di kpg setiap hari di lalui dengan gelak tawa anak buah huhuu.. bermain dengan diorang aje kje.. mcm mana la tak dipanggil budak2 nida.. hahaha... perangai dah mcm budak2 dah.. heheh.. nk buat mcm mana.. suka sangat melayan kerenah budak2 ni.. klu tak dilayan kesian pula tgok diorg ni..

dah ler msih kecil.. mesti nak kan perhatian dan bermanja2 dari org yg lebih dewasa kan.. kite plak kne tjukkan contoh yg baik kt bdak2 ni.. hmmm.. contohilah maksu korg ni yer.. hehehe.. :p
hmm.. tibe2 aje hidung ni terbau sesuatu yg sedap kt dapur heheh.. akak2 kt umah sewa ni ske sgt memasak.. huhuu.. setiap malam ade je menu yg dyorg nk bwat.. (^_^)~~~

mlm ni katenyer nk dibuat kek batik ala2 sarawak gitu..
bau da sedap da ni.. heee~~ nida ble lak nk masak ni nida...?? xpe... belajar dari akak2 yer.. hihii.. muda lagi... yeyeye..
hmm.. ini kak jun..
teman serumah & juga coursemate
shari klu tak gelak ngan dye mmg xsempurna
ase hari2 ku hahaaa.. =)










time kasey yer akak2... terbaik punyer.. sporting and tak leka melayan 'kenakalan' ku..
gemok den lpas ni.. hehehe... :D


inilah kek batiknyer.. dah siap dimasak... huhuu.. ~~sedap.. =) 
baiklah kalian sume yer.. dyorg dah memanggil-manggil sruh merasa kek nyer.. nanti esok ari kte sembang2 lagi yer...
wassalam sume~~
moge pangjang umur dan dimurahkan rezeki kite semua pada esok hari..
selamat berpuasa semua...
tata...
~nida~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

miNe.. Life.. futuRe.. Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez